English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 29. feb. 2024 14:58

Mange masterstudenter er tilknyttet Include. Her finner du sammendrag av og lenker til masteroppgavene som ble avsluttet i 2023.

Publisert 29. sep. 2023 14:16

Hvordan kan vi oversette nedvekst til praksis? Det var spørsmålet vi stilte, da Include inviterte til treff med Jason Hickel. Hickel er professor i antropologi og internasjonalt berømt for sin bok Less is more om degrowth, eller nedvekst. Sammen med Hickel la tre Include-deltakere fram sine tanker. Vi tok en prat med en av dem.

Publisert 21. sep. 2023 13:09

Mange kommuner strever med å tiltrekke seg innbyggere og investeringer. I den konkurransen er det fristende å tilby nye, ubrukte arealer. Resultatet kan bli en stadig nedbygging av natur. Include-forskere har studert hva som skal til for at kommunene tar klima- og miljøhensyn i arealplanleggingen.

Publisert 12. mai 2023 14:38

Klimatiltak i norske byer påvirker også omkringliggende områder, men har befolkningen der noe de skulle ha sagt? Og hvorfor får byene lov til å fortsette å spre seg? Se videoopptak og presentasjonene fra vårt webinar 26. april 2023.

Publisert 15. feb. 2023 15:16

I alt ni masteroppgaver ble innlevert i 2022 av studenter tilknyttet Include. Temaene vitner om forskningssenterets brede tilnærming.

Publisert 15. mars 2022 09:02

Ut av Oslo går det en jevn strøm av de største lastebilene som er å oppdrive, fylt med stein og grus. Hovedstaden vil ikke selv ta vare på de enorme mengdene med gravemasse som er resultatet av store infrastrukturprosjekter og kompakt byutvikling. Manglende politisk vilje og dårlig koordinering mellom offentlige myndigheter fører til store CO2-utslipp og naturødeleggelse i Oslos nabokommuner, hevder samfunnsgeograf Bjørnar Sæther.

Publisert 7. feb. 2022 11:24

Bioenergi utvunnet fra norske skoger har potensiale til å bli en viktig del av vår grønne omstilling, viser en studie gjort av Asbjørn Torvanger ved forskningssenteret CICERO. Men skogen har også andre viktige funksjoner – for natur og samfunn. Hvordan veier vi interessene opp mot hverandre?

Publisert 11. jan. 2022 10:52

I januar 2021 la regjeringen fram sin «Klimaplan for 2021-2030». I høringsrunden etterpå kom det 89 innspill. Hvordan forholder planen og debatten seg til spørsmål om rettferdighet?