Omstilling i byenes randsoner

Klimatiltak i norske byer påvirker også omkringliggende områder, men har befolkningen der noe de skulle ha sagt? Og hvorfor får byene lov til å fortsette å spre seg? Se videoopptak og presentasjonene fra vårt webinar 26. april 2023.

Luftfoto fra utkanten av Lillestrøm

Lillestrøm. Foto: Olle, a-lab

Se opptaket av webinaret

Se de to Power Point-presentasjonene

Byspredning – hvorfor den fortsetter og hvordan den kan stoppes (20 min)
Aud Tennøy

Byspredning har en rekke negative effekter og konsekvenser, knyttet blant annet til trafikkmengder, arealforbruk, kommunal økonomi og tilgjengelighet. Vi har undersøkt hvorfor politikere i nabokommuner til bykommuner er uvillige til å stoppe byspredningen, og hvordan planleggere og andre fagfolk jobber med å forklare hvorfor det er nødvendig og fordelaktig å stoppe den.

Byutvikling i bygdeperspektiv (20 min)
Sigrid Stokstad

Klimaomstillingen har en sentrum/periferi-dimensjon. Vi har undersøkt i hvilken grad det legges til rette for medvirkning fra folk som bor på bygda i prosesser som skal bidra til klimaomstilling i byen. Vi forsøker å se funnene i et rettferdighetsperspektiv. Dette har flere aspekter, der for eksempel manglende medvirkning kan gi svekket prosessuell rettferdighet, samtidig som lik tilgang til kollektivtrafikk for alle kan hindre at ressursene som går til kollektivtransport brukes til beste for flest mulig.

Spørmål og kommentarer (15-20 min)

Møteleder: Anders Tønnesen, CICERO

Innledere

Portrettbilde av Aud TennøyAud Tennøy er forskningsleder for byutvikling og bytransport ved Transportøkonomisk institutt (TØI). Hun er utdannet by- og regionplanlegger fra NTNU, og har ph.d. i by- og regionplanlegging fra NMBU. Aud jobber med ulike problemstillinger knyttet til byutvikling og bytransport, plan- og beslutningsprosesser og bruk av kunnskap i planleggingen. For tiden leder hun blant annet et prosjekt som dreier seg om sentrumsutvikling og -planlegging, og et annet som dreier seg om plan- og beslutningsprosesser som resulterer i byspredning.

Portrettbilde av Sigrid StokstadSigrid Stokstad er jurist og arbeider som førsteamanuensis på Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo, der hun er fagansvarlig for forvaltningsrett og kommunalrett. De rettslige rammene for lokaldemokrati og statlig styring har stått sentralt i forskningen hennes. I forskningssenteret Include er hun leder for et prosjekt om fortetting og medvirkning, der temaet er i hvilken grad folk som bor utenfor sentrum deltar i prosesser som legger til rette for knutepunktsutvikling.

Publisert 12. mai 2023 14:38 - Sist endret 12. mai 2023 14:38