Rettferdig klimaomstilling av hverdagsreiser i byer

Hvordan kan vi endre mobiliteten i byene på en måte som både er rettferdig og bidrar til at vi når klimamålene?

Bildet kan inneholde: fortau, reise, bygning, by, vei.

Foto: Hilde Solli

Bakgrunn

Halvparten av Oslos klimagassutslipp kommer fra person- og næringstransport. Omstilling til mobilitet uten utslipp kan berøre folk på ulike måter. Derfor er det viktig å forstå bedre hvordan mobiliteten kan omstilles på en rettferdig måte. 

Om prosjektet

Dette doktorgradsprosjektet tar for seg rettferdig klimaomstilling av urban hverdagsmobilitet. Målet er å utvikle bedre forståelse for hvordan Oslos mobilitet kan omstilles i tråd med kommunens klimamål, på en slik måte at innbyggerne er inkluderte og opplever omstillingen som rimelig og rettferdig. Jeg setter søkelyset på folks opplevde mobilitet, muligheter og begrensninger. Formålet er å bidra til økt kunnskap om hvordan Oslo og andre byer kan møte klimautfordringen og kutte klimagassutslipp på en sosialt rettferdig måte.

Jeg skal intervjue folk ulike steder i Oslo om hvordan de opplever daglig mobilitet og muligheter for omstilling. Intervjuene vil handle om hvordan folk reiser i dag, hvordan de opplever reisene sine og hvilke muligheter de har. Jeg vil også be folk om å registrere reisene sine med mobiltelefonen slik at samtalen kan handle om helt konkrete reiser som folk gjør.

I prosjektet vil jeg blant annet intervjue sykepleiere, både fordi de er en sentral gruppe i samfunnet, og fordi de er en gruppe som ofte jobber turnus - noe som påvirker hverdagsreisene. Samtidig har det vært mye diskusjon om sykepleiere har råd til å bo i Oslo – noe som har mye med reiser og hverdagsliv å gjøre. Det er viktig for meg å rekruttere deltakere som er i litt forskjellig livssituasjon, noen som har familie og omsorgsansvar og andre som ikke har det. 

Jeg har planlagt datainnsamling i tre områder i Oslo sentrum: Nedre Tøyen, Bjørvika og Fagerborg; ett område i Oslo vest: Ullern; Haugenstua i Oslo Nordøst; Bjørnerud og Bjørndal i Oslo sør; og Ytre Enebakk utenfor Oslo. Områdene er valgt for å få data fra områder der folk har ulike erfaringer og muligheter for hverdagsreiser.

Folk som bor i de aktuelle områdene og som deltar i den nasjonale reisevaneundersøkelsen, er blant de som kan bli spurt om å delta. Denne rekrutteringen skjer i samarbeid med Statens vegvesen og Opinion AS, som gjennomfører den nasjonale reisevaneundersøkelsen på vegne av Statens vegvesen

Samarbeid

Prosjektet er et samarbeid mellom Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS) på Universitet i Oslo og Klimaetaten i Oslo kommune. Når jeg ikke skriver doktorgrad, jobber jeg med klimaomstilling og mobilitet i Klimaetaten i Oslo kommune. Prosjektet er finansiert gjennom Forskningsrådets ordning for doktorgradsprosjekter i offentlig virksomhet. Veileder er Per Gunnar Røe ved ISS.

Varighet

2022-2026

Publisert 10. feb. 2023 13:28 - Sist endret 10. jan. 2024 13:43