Pågående forskningsprosjekter
- Samskaping med ungdom (S4U)
Samskaping gjennom simulering, scenarier, samtaler og spill for og med ungdom sitt mål er å styrke unges medvirkning og innflytelse i klimaarbeid i kommunene. - Ung klimaledelse
Omstilling til lavutslippssamfunnet gjennom økt medvirkning fra barn og unge - Hovinbyen - Breivoll fabrikker
- SAMSKAPET
Prosjekt som utvikler forskningsinfrastruktur for samskaping. - PostDoc: Digitale dialoger og samskaping
Demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling gjennom digitale dialoger - PhD prosjekt: En kommunes utarbeidelse av undervisning om bærekraftig utvikling
Avsluttede forskningsprosjekter
- Omstillingskompetanse (partnerledet prosjekt)
Introduksjonshefte: Hvordan lykkes i lokale, bærekraftige omstillingsprosesser - Hovinbyen: Sosial inkludering og samskaping i Hovinbyen
Sosial inkludering og samskaping i Hovinbyen. Erfaringer fra intervensjoner på tvers av institusjoner, sektorer og generasjoner. - Eksistensielle trusler fra klimaendringer: grunnlag for en transformativ læringsagenda
Bokkapittel: Jennifer Joy West; Helene Amundsen; Nathalie Schaller & Marianne Aasen (2021). Climate Change: Foundations for a transformative learning agenda - Spillet om klima (partnerledet prosjekt)
Kvalifiseringsprosjekt ‘spillet om klima’ - EVU i klimaomstilling
Forprosjekt for etablering av nye undervisningstilbud i klimaomstilling ved UiO
Praktiske verktøy
I samarbeid med våre samarbeidspartnere - eksempelvis; ikke statlige organisasjoner, kommuner og videregående skoler - skal vi utvikle og igangsette aktiviteter som kan bidra til å oppnå reduserte utslipp og bærekraftig energiomstilling på en inkluderende måte. Vi samler inn, analyserer og implementerer teoretisk og praktisk innsikt fra de øvrige arbeidspakkene, ved å gjennomfører en rekke intervensjoner, med mål om å utvikle verktøy og metoder som kan brukes av prosjektets deltaker. Aktivitetene vil i sin natur være basert på testing, utforskning og eksperimentering. Målet er ikke bare å bygge videre kunnskap men også å skape faktisk samfunnsnyttig endring i form av reduserte klimagassutslipp og sosial inkludering.
Sentrale tema
Sentrale problemstillinger vi utforsker i denne arbeidspakken knyttes til hvordan man kan tilrettelegge for å utvikle styrings- og planleggingspraksiser som sikrer en sosialt inkluderende energiomstilling. Vi vil utforske hvordan digitalt materiale kan støtte og tilrettelegge for medvirkning og samskaping og hvordan vi best kan gå frem får å dokumenterer og analyserer kunnskap og erfaringer fra gjennomførte intervensjoner.
Med dette ønsker vi å fremme bærekraft og borgerskap på timeplanen; øke samarbeidet på tvers av skoler, kommuner og lokale aktører for å fremme læring, samt utvikle strategier for sosial innovasjon og medvirkning. Kort sagt har vi som mål å bidra med kunnskap om sosialt inkluderende klimatiltak som virkelig monner.