Boka er redigert av Kristian Bjørkdahl og Antoine de Bengy Puyvallée og argumenterer for at Norges og Skandinavias rykte og identitet om «å være god» i sitt internasjonale engasjementet har blitt en nyttig ressurs (en «merkevare») som kan brukes til å gi utenrikspolitikk og ideer legitimitet, samt å oppnå kommersielle, diplomatiske eller sikkerhetsinteresser. Boka forklarer også et paradoks: Nordmenn ønsker å bidra til global utvikling, samtidig som veldig få har kunnskap eller interesse om hvordan, hvorfor og for hvilke resultater bistandsbudsjettet brukes.
Det vil først bli en kort presentasjon av boka fra Kristian Bjørkedahl, før en paneldiskusjon om dens påstander og problemstillinger, samt om aktuelle temaer som globale fellesgoder og tilgang til covid-19-vaksiner.
Panelet består av:
- Bjørg Sandkjær, statssekretær (Sp)
- Antoine de Bengy Puyvallée, doktorgradsstipendiat SUM, UiO
- Kari Helene Partapuoli, generalsekretær, Plan Norge
- Catharina Bu, internasjonal rådgiver, Tankesmien Agenda
Ordstyrer: Nikolai Hegertun, seniorrådgiver, Norad
Boken er tilgjengelig under open access her.